Download Borang BR1M 2.0 - Bermula Pertengahan Oktober 2012

on 2 October 2012

Download Borang BR1M 2.0 - Bermula Pertengahan Oktober 2012 | Tak sangka ramai yang mencari untuk download online borang Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 (BR1M 2.0) yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri pada pembentangan Bajet 2013 yang lalu. Namun, borang BR1M 2.0 masih belum ada. So, kena bersabar sikit lagi.

Download Borang BR1M 2.0 - Bermula Pertengahan Oktober 2012

Menurut sumber, Borang BR1M 2.0 boleh diperolehi bermula pertengahan bulan Oktober 2012 sebagaimana yang diumumkan oleh Timbalan Menteri Kewangan hari ini. Jadi diharap semua orang diharap bersabar dan kami akan cuba mengemakini berita tentang BR1M 2.0 di blog ini.

Mengikut perancangan Kementerian Kewangan, pihaknya menjangkakan pemohon yang layak boleh mula membuat permohonan bulan ini manakala pembayaran wang bantuan RM500 (atau RM250 untuk bujang) akan dilakukan bermula Januari 2013.


Kelayakan Memohon BR1M 2.0

> Bantuan RM500
  • Berkeluarga.
  • Hanya ketua keluarga (atau seorang wakil) layak mohon.
  • Berpendapatan isirumah dibawah RM3,000 sebulan.
  • Isi borang yang disediakan.
  • Kemudian hantar beserta salinan kad pengenalan, slip gaji (bagi yang berkenaan) atau bukti pendapatan (bagi berkenaan).

> Bantuan RM250
  • Individu bujang
  • Berpendapatan bawah RM2,000 sebulan
  • Isi borang yang disediakan.
  • Kemudian hantar beserta salinan kad pengenalan, slip gaji (bagi yang berkenaan) atau bukti pendapatan (bagi berkenaan).

> Mereka Yang Sudah Memohon BR1M 1.0 (kali pertama yang lepas)
  • Tidak perlu memohon lagi.
  • Tunggu dapat duit sahaja.

Borang BR1M 2.0 dijangka boleh didapati secara percuma di Jabatan Pembangunan Persekutuan, Jabatan Penerangan Malaysia, Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) serta akhbar tempatan. Kami juga akan cuba sediakan link download Borang Online BR1M 2.0 untuk memudahkan anda membuat permohonan.

Sebagai makluman, borang online yang dimuat turun di internet (biasanya di scan dan upload) juga boleh digunakan untuk membuat permohonan. Pihak LHDN tidak pernah menghalang penggunaan borang scan BR1M berkenaan. Jadi kami rasa ianya sama juga dengan BR1M 2.0 ini.


Dikemaskini: 1 November 2012

Penerima BR1M sebelum ini perlu mendaftar semula jika bertukar alamat atau kematian ketua isi rumah untuk membolehkan mereka menerima bantuan.

Pendaftaran secara online (sistem dalam talian) bagi bantuan tunai RM500 (isi rumah) dan bantuan tunai RM250 (individu bujang) mahupun pengemaskinian BR1M 1.0 boleh dilakukan dengan klik pada pautan link di bawah.


Jika pemohon masih keliru dengan syarat permohonan sila rujuk nota pada laman pendaftaran tersebut. Manakal bagi panduan mengisi borang menggunakan Sistem Dalam Talian sila klik pada tajuk pautan disertakan.


Ranking: 5

{ 6 Comments... read them below or add one }

  1. nak try mintak la pulak kot2 dapat :)

    ReplyDelete
  2. @Anak Ulu ChekaTry jgn tak try Abg AUC, mna tau dpt...hehehe.. dulu pernah mohon juga tapi tak ada berita pula... entah dpt atau tak... kali rancang nak mohon lagi... bukan aku tpi mak yg mohon... diriku tak lyk lagi... hehehe

    ReplyDelete
  3. maaf nak bertanya...ada siapa2 tau atau boleh jelaskan bagaimana dengan bujang tapi tidak bekerja? boleh dapat bantuan (bujang) tu tak?

    ReplyDelete
  4. @Anonymous try saja mohon, Insya Allah dapat tu...

    ReplyDelete
  5. b4 ni asben saya minx dapat..tp masa tu die bekerja sendiri..so lepas la xda slip gaji..tp skang die da bekeja ada majikan..nak apply yg baru x??klu apply yg baru comfirm2 xlepas sbb campur sekali salary saya...plz sharingg..

    ReplyDelete
  6. @Anonymous Selamat pagi, baik akak cuba mohon mana tau dapat... ^_^

    ReplyDelete

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved