Wajib Flos Setiap Hari

on 16 May 2012

Wajib Flos Setiap Hari
Membanteras plak adalah proses sepanjang hayat dalam penjagaan mulut sempurna.
TAHUKAH anda 54 peratus rakyat Malaysia tidak tahu apakah itu plak dan majoriti (sehingga 95 peratus) tidak menyangka plak adalah punca utama masalah gigi? Jadi, apakah plak?

Plak adalah selaput melekit tidak berwarna dan dihasilkan bakteria yang sentiasa terbentuk pada permukaan gigi. Air liur, makanan dan cecair bergabung menghasilkan selaput ini yang melekat pada gigi serta di antara permukaan gigi dan gusi.

Pembentukan plak boleh menyebabkan gigi kotor dan juga faktor utama penyakit gusi.

Membanteras plak adalah proses sepanjang hayat dalam penjagaan mulut sempurna. Plak juga mampu menyebabkan kaviti yang akan melemahkan gigi.

Plak mampu terbentuk pada gigi empat hingga 12 jam selepas memberus.

Justeru penting untuk memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari dan menggunakan flos setiap hari. Memberus gigi sahaja tidak mencukupi. Pastikan anda menggunakan flos setiap hari untuk membersihkan kawasan yang sukar dicapai terutamanya di celah-celah gigi bagi membanteras plak.

TartarTartar atau juga dikenali kalkulus, adalah selaput berkerak yang akan memerangkap kotoran dan menyebabkan gigi bertukar warna. Kalsium dan fosfat kemudian bergabung untuk membentuk kerak kristal pada gigi.

Kalsium fosfat ini kemudian akan mengeras dengan plak dan membentuk kalkulus. Terdapat bahan kimia tertentu dipanggil pirofosfat membantu mengurangkan pembentukan kalkulus dengan menghentikan pertumbuhan kristal pada permukaan gigi dan menghalang kristal baru daripada terbentuk.

Tartar membentuk ikatan kuat yang hanya mampu ditanggalkan oleh pengamal pergigian profesional.

Pembentukannya juga mungkin menyebabkan sukar untuk menanggalkan bakteria plak dan seterusnya meningkatkan potensi masalah besar pada masa depan.

Pencegahan Plak dan tartar tidak bertindak dengan cara yang sama kepada semua orang. Setiap individu berbeza terhadap cara mereka mendapat dan menentang jangkitan.

Untuk kebanyakan kita, selaput akan terbentuk dengan pantas apabila usia semakin meningkat. Ini bermakna, semakin kita tua, semakin kerap kita harus memantau kesihatan gigi kita.

Selain itu, kita perlu mengelakkan pembentukan plak dan tartar dengan mengubah cara kita menjaga kesihatan gigi.

Pertama, pilih berus gigi yang betul.

Misalnya, berus Oral-B Cross Action Pro-Health membantu menanggalkan sehingga 99 peratus plak dengan berus bersudut CrissCross.

Berus Power Tip pula membantu membersihkan kawasan yang sukar dicapai dan lembut pada enamel dan gusi.

Dengan penggunaan yang kerap, ia telah terbukti secara klinikal membantu menanggalkan lebih banyak plak berbanding berus gigi biasa dengan bantuan berus CrissCross yang bersudut pada 16 darjah bagi menentang plak.

Kedua, dengan membersihkan gigi secara profesional setiap enam bulan atau lebih kerap seperti yang disarankan doktor gigi.

Sekiranya anda tidak menanggalkan plak daripada gigi dengan menggunakan flos dan memberus gigi, anda meningkatkan risiko pembentukan kaviti.

Kaviti adalah lubang kecil yang terbentuk pada gigi yang reput akibat kurangnya penjagaan.

Sekiranya anda mempunyai gigi, tidak kira usia anda, kaviti mampu terbentuk.

Ia adalah masalah gigi yang sering ditemui di seluruh dunia. Namun, penjagaan gigi yang sempurna termasuk penggunaan flos yang betul dapat membantu menghalang pembentukan kaviti.

Sekiranya anda tidak menghiraukan kaviti untuk waktu yang panjang, ia akan menjadi lebih besar dan menyebabkan sakit gigi. Sekiranya anda tidak mendapatkan rawatan tampalan dengan doktor gigi, kaviti akan membawa kepada jangkitan dan anda mungkin akan kehilangan gigi atau mendapat jangkitan yang teruk.

Mengawal Cegah kaviti dengan mengawal pembentukan plak melalui rutin memberus gigi dua kali sehari dan dengan menggunakan flos setiap hari.

Pilih berus gigi dan produk flos yang anda suka agar anda gemar menggunakannya setiap hari.

Jangan lupa menjadualkan pemeriksaan gigi dengan doktor gigi untuk pembersihan profesional dan mengenal pasti sebarang masalah sebelum menjadi serius. -UTUSAN
Ranking: 5

{ 1 Comments... read them below or add one }

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved