Syarat Kemasukan Maktab Perguruan KPLSPM 2014 PISMP

on 10 July 2013

Syarat Kemasukan Maktab Perguruan KPLSPM 2014 PISMP

Syarat Kemasukan Maktab Perguruan KPLSPM 2014 PISMP | Menurut laporan yang penulis baca, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menetapkan syarat baru minimum bagi kemasukan ke Kursus Maktab Perguruan Lepasan SPM (KPLSPM) Sesi 2014 PISMP.

Syarat-syarat terbaru minimum tersebut berbeza dengan Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak. 

Syarat Kemasukan Ke Maktab Perguruan bagi Semenanjung Malaysia


Kementerian Pendidikan Malaysia telah menetapkan syarat baru minimum 7A bagi pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari semenanjung untuk memohon profesion perguruan bermula tahun ini.

Syarat Kemasukan Ke Maktab Perguruan Bagi Sabah dan Sarawak


Namun kelonggaran minima 5A diberikan kepada pelajar yang tinggal di Sabah dan Sarawak.

Langkah itu bertujuan untuk memartabatkan profesion perguruan di negara ini dan sejajar dengan hasrat kementerian mahukan 30%  lulusan SPM terbaik menyertai profesion itu.


Ranking: 5

{ 38 Comments... read them below or add one }

  1. assalamualaikum..
    kenapa syarat kemasukan untuk pelajar semenanjung tinggi sangat?
    trial spm pon tak seberapa..
    TOLONGLAH....5A tak dapat??
    kesian kat golongan lelaki....bila lagi nak maju??

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun sokong 100%.sepatutnya syarat kemasukan ke maktab di semenajung dengan Sabah dan Sarawak perlulah sama baru adil....kita semua rakyat Malaysia juga.

      Delete
  2. assalamualaikum..
    kenapa syarat kemasukan untuk pelajar semenanjung tinggi sangat?
    trial spm pon tak seberapa..
    TOLONGLAH....5A tak dapat??
    kesian kat golongan lelaki....bila lagi nak maju??

    ReplyDelete
  3. 6A tak dapat ke untuk semenanjung ?

    ReplyDelete
  4. 6A boleh...tolong la

    ReplyDelete
  5. SPM 7A, majority akan apply matrik, so cadangan memadai dengan 5A utk Semenanjung dan Sabah/Sarawak.

    ReplyDelete
  6. Setuju 5A sama utk Semenanjung dan Sabah/Sarawak. Minta KPM semak semula pra kemasukan, sebab fokus dan matlamat asal maktab adalah Bumiputra, so kenalah beri pertimbangan sewajarnya utk anak bangsa..........

    ReplyDelete
  7. Kouta lelaki di IPG amat sedikit.Kenapa pihak KPM menaikkan syarat IPG dari 3A ke 7A?Kerana apa?Bagi syarat kemasukan ke IPG Bagi sama adil dengan mendapat sekurang-kurangnya 5A...Kesian kaum Lelaki.Mereka ingin menjadi warga pendidik juga.Apa sudah terjadi pihak pegawai IPG dengan menaikkan syarat kelayakan ipg yang tinggi ini dengan sesuka hati?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3A tu rendah sangat..KPM bagi syarat tinggi2 sebab nak lahirkan warga pendidik yang boleh mendidik anak2 bangsa suatu hari nanti..KPM nak lahirkan warga pendidik yang berpengetahuan tinggi dan bermutu..

      Delete
  8. Apabila yang masuk tu 10A belum tentu mereka jadi guru yang cemerlang.Calon yang dapat keputusan sederhana kalau digilap mungkin lebih baik dan lebih "lasak" untuk pelbagai kegiatan luar.

    ReplyDelete
  9. bila tarikh pemohonan akan dibuka...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum....bila no.pin boleh dibeli?

      Delete
  10. 5A tak bole kew ? please ...

    ReplyDelete
  11. insyallah pihak ipg mesti akan beri kasihan dan beri kelonggaran kepada rakyat semenanjung di malaysia ini.....................janganlah risau.............

    ReplyDelete
  12. syarat kelayakan ini memang tinggi bagi kelonggaran sekurang-kurangnya 5A .kasihan kpada kami terutamannya lelaki memang perlu banyak untuk menjadi warga pendidik

    ReplyDelete
  13. Ini hanya SYARAT kelayakan. Cara pemilihan sudah pastilah mengikut budi bicara KPM. Lagipun mmg sesuai la semenanjung 7A dan sabah sarawak 5A. Sebab kalau sama rata sudah pasti lah peluang lebih banyak terbuka kepada budak semenanjung. Macam yg biasa terjadi. Ye dak. Tapi budak sabah sarawak apa kurangnya bnyk peluang jugak. Yg pnting masing2 kena usaha la utk mndapat tempat krna dunia zmn skrg xmcm dedulu dah. Banyak persaingan. Like a saying goes like this, First come first serve :)

    ReplyDelete
  14. bila permohonan ini akan dibuka untuk pelajar lepasan spm 2013 ?

    ReplyDelete
  15. saya harap, syarat permohonan di semenanjung dapat dikurangkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila tarikh prmohonan akan dibuka??

      Delete
  16. sy 8A pn x dpt.. xpe.. sabar je.. rezki allah itu luas.. :) ipg lepasan stam ada x?

    ReplyDelete
  17. Syarat kelayakan ke ipgm dapat dikurangkan kepada 5A terutamanya lelaki yang sangat berkurang bagi semenanjung

    ReplyDelete
  18. Tolong bagi pihak KPM berilah kelonggaran kepada lelaki supaya mahu menceburi pendidikan terutamanya bangsa Melayu dah sudah ketinggalan dalam dunia pendidikan supaya dapat mengurangkan syarat kelayakan sekurang-kurangnya 5A .Takut satu hari pemimpin diambilalih oleh perempuan.Lelaki dilahirkan untuk menjadi pemimpin pada suatu hari nanti

    ReplyDelete
  19. Bile tarikh permohonan dibuka

    ReplyDelete
  20. kalau 4a spm tapi spm 2012 boleh dapat tempat ke tidak?

    ReplyDelete
  21. 7A ?? :'( Alamat nya tak dapat laa...bagi la min 5A untk golongan lelaki. Perempuan 7A x apa...>>>feeling : Upset :'(

    ReplyDelete
  22. kalau syarat nya sama , smkin rmai lh org semenanjung posting ke srwak..sbb tu mrka bgi syarat 5a utk org srwk utk mningkatkn bilangan guru yg asalnya srwk utk memenuhi keperluan di sana. skit je yg posting :)

    ReplyDelete
  23. saya lepasan spm 2012 tp just dpt 4a je..teringin sgt nk mask ipg sygnya tahun lalu xsempt isi..

    ReplyDelete
  24. saya lepasan spm 2012 tp just dpt 4a je..teringin sgt nk mask ipg sygnya tahun lalu xsempt isi..

    ReplyDelete
  25. Bila permohonan kemasukan dibuka?

    ReplyDelete
  26. Bila boleh buat permohonan dan pembeliaan pin? please inform to us.

    ReplyDelete
  27. ipg lepasan stpm x de ke

    ReplyDelete
  28. saya harap ramai lelaki yg dpt masuk ipg

    ReplyDelete
  29. walaupun saya sabahan tapi saya tetao support pendapat anda semua..sepatutnya kita semua harus sama syaratnya untuk masuk ke ipg..dan lelaki harus lebih ramai

    ReplyDelete
  30. bila permohonan dibuka? please replyy. saya takut terlepas tarikh :(

    ReplyDelete
  31. sy da penah memohon dan da dapat pun. korang yang nak memohon just try saja memohon. jangan memohon opsyen yang TIDAK BERSESUAIAN dengan result spm anda. bagi lelaki, pohon lah opsyen seperti Pendidikan prasekolah atau pendidikan khas. peluang untuk dipanggil temu duga tinggi skit.

    ReplyDelete
  32. dari kecil saya bercita cita nak jadi cikgu math . dan math dan addmath sye both dapat a . math a+ , addmath a .. takan saya tak boleh dapat ? keseluruhan saya dapat 5a . plisss takan takde kelonggaran ? .. #spm2013

    ReplyDelete
  33. Saya calon spm 2013.. dpt 6A.. cikgu suruh je isi.. ade rezeki, ade la... hurmmmmm

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved