MyPhone-In, Ganti MyKad Melalui Telefon

on 31 August 2012

MyPhone-In, Ganti MyKad Melalui Telefon | Mudah dan cepat, cara terbaru menggunakan MyPhone-In bakal ganti MyKad lama hanya melalui telefon.

MyPhone-In, Ganti MyKad Melalui Telefon
Gambar sekadar hiasan

Satu alternatif terbaru diperkenalkan Jabatan Perdaftaran Negara (JPN) bagi memudah dan menjimatkan waktu urusan apabila MyPhone-In diperkenalkan bagi menggantikan MyKad yang rosak menerusi telefon.

Pegawai Perhubungan Awam JPN, Jainisah Mohd Noor berkata, melalui inovasi terbaru berkenaan, orang ramai tidak perlu hadir dua kali ke pejabat JPN untuk mendapatkan gantian MyKad.
Ia masih dalam percubaan, tetapi bagi yang ingin membuat permohonan melalui perkhidmatan ini, mereka dikehendaki mendail talian 03-88808066. Kemudian pihak JPN akan membuat semakan rekod, sebelum memproses secara atas talian atau sebaliknya.
“Apabila MyKad sudah siap, pemohon diminta hadir ke Ibu Pejabat JPN untuk dipadankan cap jari dan selepas itu MyKad sudah boleh diambil. Ketika ini pusat kutipan dibenarkan bagi MyPhone-In di JPN Putrajaya, tetapi kita tidak membenarkan wakil atau pihak ketiga mengambil MyKad berkenaan,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.
Perkhidmatan MyPhone-In ini dikhaskan bagi gantian MyKad biasa termasuk membabitkan cip beroperasi dari jam 8 pagi hingga 5 petang pada Isnin hingga Jumaat.

Bagaimanapun, katanya, berkata, urusan gantian MyKad melalui perkhidmatan itu tidak dibenarkan untuk beberapa kategori iaitu bukan warganegara, pemegang kad pengenalan lama (KPP/KPT) dan gantian MyKad hilang.

Urusan gantian MyKad bawah Peraturan 18 (Peraturan-Peraturan Pendaftaran Negara 1990 (Pindaan 2001) yang mengkehendaki setiap individu berusia 18 tahun mendaftar semula kad pengenalan sebelum umur 25 tahun juga tidak dibenarkan.

“Selain itu, permohonan gantian MyPhone-In tidak membenarkan pemohon untuk melakukan sebarang perubahan maklumat bagi alamat, agama, pindaan nama dan gambar.

“Bagi urusan berkaitan perubahan maklumat itu, mereka perlu berurusan di mana-mana kaunter JPN, sekiranya ingin menukar maklumat dalam kad pengenalan,” katanya. (Sumber)

Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved