Empat Pemain Muslim Newcastle Tolak Sponsor Syarikat Riba

on 18 December 2012

Empat Pemain Muslim Newcastle Tolak Sponsor Syarikat Riba

Empat Pemain Muslim Newcastle Tolak Sponsor Syarikat Riba | Umum mengetahui terdapat empat pemain muslim yang bermain bersama kelab EPL iaitu Newcastle United. Kontroversi kelab Newcastle United dan Wonga memang tak pernah luput dan empat pemain muslimnnya telah menolak mengenakan jersey berlogo sponsor Wonga kerana syarikat itu merupakan syarikat pinjaman kewangan berasaskan riba.

Dewan Muslim Britain (MCB) berharap pemimpin The Magpies boleh menghormati keinginan empat pemain muslim Newcastle tersebut. mereka meminta pengagihan tidak mengenakan jersey kelab berlogo sponsor Wonga. Hal ini kerana dalam undang-undang syariah, memberi atau menerima bunga sangat dilarang.

Permintaan keempat-empat pemain terseut bukanlah permintaan yang terlalu banyak. Jadi, harap pihak kelab Newcastle dapatlah mempertimbangkan permintaan pemain-pemain tersebut. Keempat-empat pemain tersebut adalah Demba Ba, Papiss Cisse, Cheik Tiote dan Hatem Ben Arfa.

Wonga yang berpusat di London dan ditubuhkan pada 2006 itu dikenali mampu menyediakan dana pinjaman secara kilat. Namun, muncul tuduhan terhadap Wonga yang diidentikkan sebagai syarikat pinjaman kewangan terbesar di Britain.

Wonga yang mempunyai cabang hingga ke Afrika Selatan itu dikenali memberikan suku bunga hingga 4,214 peratus per tahun. Jumlah itu adalah tinggi di negara Elizabeth.
Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved