Kulit Album Mizz Nina Tulis Perkataan 'Allah S.A.W'?

on 5 October 2012

Kulit Album Mizz Nina Tulis Perkataan 'Allah S.A.W'? | Mungkin ramai yang tak tahu dari mana foto ini. Aku mendapat tip-off dari seorang rakan twitter mengenai kulit album artis Malaysia – Mizz Nina yang secara jelas terdapat satu kekhilafan yang ketara dan agak memalukan bagi seorang yang beragama Islam.

Kulit Album Mizz Nina Tertulis Perkataan 'Allah S.A.W'?

Pada aku mungkin ia terkhilaf di peringkat copywriter tetapi tentulah sebelum copywriter atau graphic designer membuat typesetting pada soft copy album ini, draf hard copy diperolehi dari artis itu sendiri.

Rasanya album ini released pada Jun tahun ini berjudul "Take Over" dan foto ini aku perolehi dari forum cari namun setakat ini aku tak nampak mana-mana wartawan hiburan yang sudi menulis perkara ini dan mungkin boleh menegur perkara ini.

Yelah, kita pun kena faham, wartawan hiburan sangat sibuk mencari cerita cerita bukak baju, bukak skirt, cerai berai, cium mulut, togak arak. Dan mereka juga sangat sibuk menulis kolum kolum untuk mencerca artis sebab tak layan diaorang seperti seorang diva atau dewa dewa dari langit. Itupun kita kena faham.

Dan pastinya, dan aku yakin, wartawan hiburan memperolehi album ini untuk memberi ulasan. Aku tentunya tak dapat sebab Mizz Nina tak kenal aku dan aku bukan penulis hiburan.

Aku juga cuba google untuk mencari mungkin ada permintaan maaf dari Mizz Nina berkaitan kesilapan ini namun tak jumpa. Jika ada, mungkin anda boleh berkongsi dengan meletakkan link di ruang komen.

Apapun ia satu kesilapan yang menampakkan pure ignorance apatah lagi Mizz Nina beragama Islam. Dan kebanyakan wartawan hiburan pun ramai yang beragama Islam dan agak pelik mereka TIDAK menyedari akan kekhilafan ini. Pelik tak? Tentu sekali.

Ok ini info yang diperolehi dari blog mizznina mengenai album ini:

Mizz Nina - "Take Over"

Seharusnya, pengurusan syarikat rakaman membuat tindakan segera menarik balik pengedaran album ini dan memperbetulkan kesilapan yang boleh dianggap memalukan ini.

Aku tak mahu terkhilaf dalam memberi penerangan mengenai paling mudah untuk membezakan antara SWT dan SAW, maka berikut adalah penjelasan dari seorang sahabat, Ustaz Azhar Abdullah yang juga seorang blogger dan pengguna twitter @azharshafie

Berikut adalah penjelasan beliau:

Lafaz nama Allah ialah satu kata nama khas yang Maha Agung, Maha Suci, Maha segalanya. Selalunya nama Allah akan disusuli dengan ‘Azza wa Jalla bermaksud yang Maha Gagah lagi Maha Agung atau Subhanahu wa Ta’ala (S.W.T.) yang bermaksud Yang Maha Suci dan Maha Tinggi. Ada beberapa lagi yang sering digunakan oleh masyarakat Arab, tetapi di kalangan kita orang Melayu di Malaysia ni yang dua tu selalu kita gunapakai.

Lafaz nama Rasulullah pula, sering kita sebut sebagai Rasulullah, Muhammad dan Nabi, akan disusuli dengan Shollallahu ‘Alaihi wa Sallam yang bermaksud Allah Subhanahu wa Ta’ala berselawat ke atas Nabi dan mensejahterakan baginda.

Sebagai seorang Muslim kita mesti peka dengan kedua-dua ini.

Andai kita meletakkan sifat Allah (S.W.T.) pada Rasulullah, maka kita menyekutukan Allah dengan menyamakan sifat Allah itu berada pada makhluknya iaitu Muhammad S.A.W yang merupakan seorang manusia.

Sekiranya kita meletakkan S.A.W pada nama Allah pulak, seolah-olah kita menyamakan kedudukan Allah pada kedudukan Nabi Muhammad S.A.W. Harus diingat bahawa memuliakan Rasulullah S.A.W sekalipun kita tidak boleh sama sekali sampai ke tahap meletakkan Baginda di tahap yang sama dengan Allah S.W.T

Sekiranya disengajakan, akidah dan keimanan kita boleh tergadai.

Seandainya tidak sengaja, maka harus diperbetulkan dengan kadar segera kerana kesilapan ayat boleh membawa kecacatan akidah. Andainya tidak endah kepada teguran, hukumnya adalah sama dengan sengaja.

Wallahua’lam.

Terima kasih Ustaz Azhar.

Ohh dan dengarnya, kulit album yang nyata membawa kesilapan ini turut menjadi Top 5 satu anugerah ‘dah-bagi-mintak-balik?

Boleh ke macam tu? Juri tak tengok betul betul ke? Baiklah dibangkitkan perkara ini sekarang, kalau kemudian, dah kena pulang balik trofi. Itu parahhhh !!

Kepada Mizz Nina, ini satu teguran untuk kebaikan jika ia belum diperbetulkan dan mudahan satu mekanisme boleh dilakukan antaranya meminta peminat yang sudah membeli, pulangkan dan gantikan dengan ejaan yang betul.

Tetapi dengan rendah diri, pada pendapat aku, seharusnya kita elakkan meletakkan nama Allah SWT apatah lagi muka depan mungkin konsepnya sedikit berjauhan daripada Islam. Itu pandangan aku yang tak berilmu ni.

Harap ia mendapat perhatian Mizz Nina.

Laporan Asal: Hazrey.com
Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved