Aktif Berkomputer Boleh Mencegah Masalah Nyanyuk?

on 20 September 2012

Aktif Berkomputer Boleh Mencegah Masalah Nyanyuk? | Kalau sebelum ini kita dikhabarkan, kalau menghadap komputer terlalu lama akan menyebabkan kita menghadapi bermacam-macam penyakit contohnya rabun mata, sakit pinggang dan banyak lagi. Tapi kini, terdapat satu kajian yang dilakukan oleh University Of Western Australia mengatakan ianya dapat mengatasi masalah dementia atau nyanyuk dan risikonya boleh dikurangkan sebanyak 40 peratus (%) bagi orang yang aktif dengan komputer.

Aktif Berkomputer Boleh Mencegah Masalh Nyanyuk?

Osvaldo Almeida, salah seorang penyelidik, berkata, aktif dengan komputer mungkin boleh mengelakkan seseorang itu dari terkena nyanyuk di usia tuanya. Dijangka, secara global, pesakit demensia atau nyanyuk akan meningkat hingga 50 juta orang menjelang tahun 2025 nanti. Jika kajian ini benar, maka jumlah pesakit dementia atau nyanyuk ini berkemungkinan boleh dicegah dan kes pengidapnya tidak terlalu tinggi.

Kajian ini melibatkan lima ribu lelaki berusia antara 65 hingga 85 tahun. Mereka melakukan satu siri ujian yang berkaitan dengan masalah nyanyuk ini. Hasilnya, sukarelawan yang sepanjang hidupnya berinteraksi dengan komputer mempunyai risiko nyanyuk lebih rendah 30 hingga 40 peratus. Sementara itu pada mereka yang bukan pengguna komputer menunjukkan ada rasa kemurungan dan kesihatan fizikal yang buruk.

Kajian yang pernah ada mengatakan menggunakan komputer secara berterusan boleh merangsang penurunan keupayaan kognitif. Namun, kajian ini menunjukkan hasil yang berlawanan. Komputer dapat memberikan respons positif bagi kemampuan kognitif seseorang.

“Jika penemuan kami benar, peningkatan jumlah kes dementia atau nyanyuk selama 40 tahun ke hadapan nanti mungkin dapat dikurangkan,” kata Almeida dipetik dari Times of India.

Seseorang yang mengalami dementia atau nyanyuk boleh dilihat dengan beberapa tanda, contohnya:-
  1. Hilang keupayaan untuk menilai.
  2. Hilang upaya untuk berkerja.
  3. Perubahan watak.
  4. Perubahan emosi
  5. Masalah dalam perjalanan
  6. Masalah dalam pengurusan duit.
  7. Masalah dalam orientasi
  8. Masalah dalam pengurusan abstrak.
  9. Hilang daya ingatan
  10. Kerap tertinggal barang.
  11. Sukar mencari perkataan yang mudah.
  12. Kerap mengulangi percakapan.
Kajian ini diterbitkan dalam jurnal Public Library of Science ONE. Sumber
Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved