Tutorial | Cara Nak Aktifkan Threaded Comment di Blogspot

on 14 January 2012

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia...

Blogger team telah melancarkan features terbaru mereka iaitu threaded comment yang telah lama dinantikan oleh para blogger yang menggunakan platform blogspot. Dengan features terbaru ini, anda tidak perlu lagi memasang threaded comment secara manual. Untuk maklumat lebih lanjut, anda boleh baca pada post di Blogger Buzz.

Ok, sekarang saya nak tunjukkan cara aktifkan komen berantai (threaded comment) pada blogspot blogger. Kini pengguna blogspot dah boleh nak reply (balas) pada komen sesuatu post. DEMO . Korang dah boleh nak bezakan antara komen tu nak menjawab atau membalas sesuatu komen atau nak bagi komen pada post tersebut.



Dan korang jugak tak perlu lagi la, nak ubah kode html supaya boleh buat 'Reply to comment' atau pun guna disqus, livefyre bahkan intensedebate. Sekarang semua dah jadi mudah sejak Pat Coleman umumkan semalam kat blog Buzz.blogger.

Tapi, kena ingat.. threaded comment ni khas untuk blogger yang guna template yang disediakan oleh pihak blogger.com.. Blog seperti muazfaris atau forblogger memang sah tak boleh nak gatal-gatal guna fungsi terbaru dari encik blogger.com ini. Jadi kitorang pun tetap teruskan menggunakan intensedebate.

Kini anda boleh membuat komen berantai supaya ada 'button replay' pada bahagian komen dengan mengikut tutorial yang disediakan.

Tutorial Cara Aktifkan Threaded Comment :

1. Setting > Allow Blog Feed > Pilih "Full"



2. Setting > Post and Comment > Pilih  "Embedded"



Sebarang masalah boleh rujuk Blogger Help Center ye. Jumpa lagi.. Wassalam...


*Nota Kaki Berbau* - Threaded comment system ini hanya terdapat pada blog yang menggunakan template dari template designer.
Ranking: 5

{ 3 Comments... read them below or add one }

  1. baru perasaan post ni ada nama aku..

    hehe.. thanks sebab copy paste ayat tu..

    hehe..

    ReplyDelete
  2. Hi it's me, I am also visiting this web page regularly, this web page is actually nice and the users are actually sharing fastidious thoughts.
    My weblog ; black friday samsung galaxy s3

    ReplyDelete

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved