Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) Kini Memperkenalkan i-Akaun

on 7 December 2011


Assalamualaikum dan salam 1Malaysia,

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menggalakkan lebih ramai ahlinya untuk mendaftar dalam i-Akaun bagi memudahkan mereka menyemak jumlah simpanan masing-masing pada bila-bila masa mulai 1 januari 2012.

Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP, Nik Affendi Jaafar berkata, i-Akaun merupakan akaun peribadi dalam talian untuk ahli dan majikan menjalankan transaksi terpilih melalui laman web myEPF dengan selamat.

"Mendaftar sebagai pengguna i-Akaun melibatkan langkah mudah di mana ahli perlu mendaftar di kios atau cawangan KWSP untuk mendapatkan kod pengaktifan. Untuk majikan, mereka perlu mendaftar melalui myEPF sebelum mendapatkan kod pengaktifan di cawangan KWSP pilihan mereka," kata Nik Affendi.

"Kemudahan ini diperkenalkan bagi mengurangkan kes ahli yang terlepas pandang untuk mengemaskini penamaan mereka apabila berlaku perubahan besar dalam kehidupan seperti berkahwin, ditakdirkan bercerai atau kelahiran anak. Kegagalan mengemaskini penamaan ini boleh menyebabkan orang tersayang menderita jika ahli mreninggal dunia," kata Nik Affendi.

Tambah beliau lagi, ahli digalakkan menyemak butiran penama mereka seperti ejaan nama, nombor mykad dan peratusan agihan kepada setiap penama apabila kemudahan online disediakan.

"Sebagai tambahan kepada kemudahan ini, ahli juga boleh memilih untuk memasukkan butiran penama dalam penyata tahunan mereka mulai Penyata Tahun 2011 yang akan diedarkan pada tahun depan," kata beliau.

Bagi membolehkan butiran penama dimasukkan dalam Penyata Tahun 2011, ahli yang telah membuat penamaan perlu menisi Borang KWSP 4C yang telah diperolehi mulai tahun depan. Untuk penamaan baru, ahli perlu menyatakan persetujuan mereka dalam Borong KWSP 4. Borang-borang berkenaan perlu diserahkan kepada cawangan KWSP berdekatan sebelum 31 Januari 2012.

Selain itu, ahli juga boleh menyemak dan mencetak Penyata KWSP untuk memantau transaksi simpanan serta memastikan caruman mereka dibayar tepat pada masanya.

Kemudahan ini jjuga disediakan untuk majikan menyemak senarai pekerja yang telah dibayar carumannya selain mendaftar pekerja baru.

"Selain itu, majikan juga boleh menyemak nombor KWSP pekerja, memuat turun borang caruman pra-cetak dan mengira dividen caruman bahagian majikan (untuk majikan kerajaan)," ujarnya.

Untuk mengetahui lebih lanjut KWSP, anda boleh layari laman web ini: www.kwsp.gov.my

Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved