Pelajar Terbaik Cambridge

on 30 April 2012

Pelajar terbaik Cambridge
Suria Ab Rahman
LONDON: Pemegang biasiswa Khazanah Nasional Berhad, Suria Ab Rahman yang mengikuti program pengajian di Judge Business School, Universiti Cambridge, di sini meraikan ulang tahun kelahirannya yang ke-39 kelmarin sebagai pelajar terbaik program Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) universiti itu.

Beliau yang menjalankan kajian Beyond Profit untuk program MBA, terpilih sebagai pelajar terbaik daripada 160 pelajar MBA dari seluruh dunia yang tamat pengajian dengan cemerlang di Universiti Cambridge tahun lalu.

“Kejayaan ini sungguh tidak disangka dan paling manis ia jatuh pada hari lahir saya yang disambut semalam (kelmarin). Saya rasa pengalaman bekerja dan peluang berinteraksi serta berbincang dengan pelajar pelbagai negara menyumbang kepada kejayaan ini,” katanya ketika dihubungi sebelum majlis konvokesyennya, semalam.

Suria yang juga Pengarah di pejabat Pengarah Urusan Khazanah Nasional Bhd di Kuala Lumpur dan ibu kepada tiga anak itu mendapat biasiswa Khazanah yang ditawarkan kepada kakitangan yang sudah lama berkhidmat.

Beliau yang melanjutkan pengajian selama setahun, berkata kejayaan dan sambutan hari jadinya dirai bersama rakan sekelas dari Eropah, Singapura dan Filipina.

Berkelulusan Kewangan dan Perakaunan di London School of Economics, Suria pernah bekerja selama sembilan setengah tahun dengan KPMG, sebuah syarikat juruaudit dan percukaian di London sebelum berpindah ke Khazanah sebagai Ketua Pengurusan Risiko dan kemudian ke bahagian Operasi.
Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved