Tips & Info | Lapan Tanda Kamu Terlebih Berpegang Pada Prinsip

on 19 January 2012

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia...


Dah lama rasanya saya tak tulis entry. Biasalah asyik post movie saja saya sejak kebelakangan nie, kan. So, hari ini saya nak kongsikan beberapa tanda yang kitanie telah terlebih berpegang pada prinsip kita. Mempunyai prinsip itu tak salah dan memang harus ada pada setiap orang tapi ingat jangan terlebih pula, kelak tak baik juga pada diri sendiri dan orang di sekeliling kita. 

Terdapat lapan tanda-tanda yang kita nie sudah terlebih berpegang pada prinsip asal kita. Antaranya ialah ;

  1. Kamu pantang dicabar tidak kiralah dalam hal apa sekalipun. Kalau ada yang berani mencabar, secara automatik dia dianggap sebagai musuh yang paling ketat.
  2. Kamu tidak berkawan dengan semua orang. Hanya orang-orang yang tertentu dan kamu anggap sama taraf dengan kamu sahaja yang boleh menjadi kawan kamu.
  3. Dalam satu komuniti, kamu sentiasa mahu diangkat menjadi ketua.
  4. Sebarang keputusan dan kuasa mutlak sentiasa terletak di tangan kamu biarpun keputusan tersebut melibatkan orang lain.
  5. Kamu tidak pernah mahu menjaga hati atau menghormati orang lain, tetapi kamu sentiasa mahu orang lain menjaga hati dan menghormati kamu.
  6. Apa saja pandangan serta nasihat orang lain termasuklah orang tu kamu sendiri dianggap tidak berguna. Kamu mengganggap diri mu sudah cukup sempurna dan tidak perlu diperbetulkan lagi.
  7. Kamu suka mencari kesilapan orang lain kerana kamu mahu buktikan hanya kamu yang terbaik dan orang lain semuanya tidak boleh buat sebaik yang kamu lakukan.
  8. Kamu sanggup melakukan apa sahaja asalkan apa yang diinginkan dan katakan akan terlaksana.


Macam mana, ada tak ciri-ciri di atas nie ada pada diri kamu ?.. Kalau ada itu maknanya kamu sudah tersasar dari prinsip kamu sendiri. So, ada peluang lagi untuk perbetulkan prinsip kamu itu. 

Oklah, sekian saja... Jika ada apa-apa tambahan atau ketidakpuashatian, sila berikan komen di ruang komen yer... Wassalam !
Ranking: 5

{ 1 Comments... read them below or add one }

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved