Jalan Raya Terlebar Di Dunia

on 6 September 2012

Jalan Raya Terlebar Di Dunia | Kebiasaannya di Malaysia kita dapat melihat kelebaran jalanraya dipecahkan kepada 3 ke 4 lorong. Namun biasa hanya 3 lorong sahaja di jalan-jalan besar. Namun terdapat jalan raya yang diiktiraf terlebar di dunia . Jalan raya ini yang dikenali sebagai '9 de Julio Avenue' (atau Avenida 9 de Julio, dalam bahasa setempat) di pusat bandaraya Buenos Aires, Argentina ini, bukan hanya jalan raya biasa. Terdapat 9 jalur laluan yang lebar, dengan median taman antara arus lalu lintas yang berlawanan, menjadikan ia jalan raya terluas di dunia.

Jalan Raya Terlebar Di Dunia

Jalan Raya Terlebar Di Dunia

Jalan Raya Terlebar Di Dunia

Jalan Raya Terlebar Di Dunia

Jalan Raya Terlebar Di Dunia

Hanya mereka dengan kepantasan yang lebih dan kaki panjang akan bernasib baik berjaya melintas ke sisi lain sebelum lampu isyarat di persimpangan berubah merah. Seorang pejalan kaki yang menyeberang jalan ini biasanya memerlukan beberapa minit tambahan di mana ia terpaksa menunggu antara 2-3 pertukaran lampu merah. 9 de Julio Avenue mempunyai jarak hanya 1 km panjang tetapi lebarnya 110 meter !

Note - Memang agak berbahaya sebenarnya jika mempunyai laluan lorong jalan yang banyak. Hal ini seperti yang disebuh di atas, agak sukar sekiranya kita ingin berada di lorong paling kanan, akan tetapi ingin membuat mengambil laluan paling kiri untuk membelok. Ini memang menyukarkan pergerakan kerana jalan yang terlalu lebar.

Sumber : Melayukini
Ranking: 5

{ 0 Comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Official Blog Budak Jalanan All Rights Reserved